Import av ny avlskatt fra Sverige


Verdens nydeligste Bellona som liten kattunge. Bildet er tatt av oppdrettet Marita R Sørensen.


Endelig er hun her - vår nydelige Taschanas Goddes Bellona PP

Bellona (4 mnd) er oppdrettet av Marita R. Sørensen / Taschanas i Åmål, Sverige. Om alt går som vi håper blir Bellona avlskatt her hos oss i Alterskjær Maine Coon på Håkøya utenfor Tromsø.

Jeg vet fra mitt oppdrett av hunder at avlsarbeid er en tidkrevende, kostbar og møysommelig prosess. Og at det ikke finnes noen snarveier til et godt og seriøst oppdrett. Gleden ligger i å få frem friske sunne vakre individer med godt gemytt. Og å ta vare på rasen som helhet. Som biolog har jeg også en genuin faglig interesse for avl, genetikk og helse.

Det viktigste kriteriet for meg i mitt oppdrett - både av Siberian huskies og Maine Coon katter - er helse og gemytt. Avlsdyr skal ha prima gemytt. Og jeg vil gjøre alt jeg kan for å forsikre seg om at jeg ikke viderefører sykdom til neste generasjon.

Helseundersøkelser

I valgt av kull og oppdretter har jeg vurdert helse og stamtavler for foreldredyrene fordi jeg ønsker meg et best mulig utgangspunkt for videre avl. Bellona sine foreldre er begge testet og har friske hofter og hjerter. Jeg vil i mitt oppdrett følge PawsPeds sitt helseprogram for både HD og HCM. Jeg vil også gjøre DNA-screening av alle mine katter hos GenoScoper i Finland (MyCatDNA). Vi er allerede i gang med helsetestingen av vår første katt Puma, som har deltatt i en pilot for en ny DNA test beregnet for oppdrettere. Deltagere i denne prøvestestingen bidrar til å bygge opp en database for Maine Coon innenfor "MyCatDNA". Kontakt / initiativtaker for prosjektet / pilotgruppen er Anne M Berge, WesterosCat Maine Coon. I denne nye DNA testen kartlegges en lang rekke sykdommer og «egenskaper» som ikke dekkes gjennom andre kommersielt tilgjengelige DNA tester for katter, og den vil også gi faktisk genetisk variasjon hos katten - altså en mer eksakt verdi enn innavlsprosenten COI som beregnes ut fra stamtavlen til katten. Denne nye databasen vil også kunne brukes som et verktøy for å finne den mest ideelle genetiske kombinasjonen for avkom i en planlagt paring. Resultatene fra DNA testen av vår Puma er nå klare og finnes her. Jeg vil så snart som mulig sende inn DNA prøve også av Bellona.

Genetisk variasjon

Vi vet fra biologisk forskning at høy genetisk variasjon øker overlevelsen av populasjonen som helhet, mens høy innavlsprosent gir genetisk depresjon, sykdom og tidlig død. Jeg ønsker å bidra til økt genetisk variasjon i rasen Maine Coon. Dvs at jeg i mitt oppdrett vil jobbe for lavest mulig total innavlsprosent (COI) på kombinasjonene jeg gjør og et lavt innslag av kloner. Jeg ønsket meg derfor en avlskatt med lav COI etter helsetestede, friske foreldre og besteforeldre. Bellona er en F3 katt med lav innavlsprosent (COI 4.12%).  Hennes pappa, Lynx Luna Elders PP, er en F2 katt oppdrettet av Johanna Eli Forssblad / Lynx Luna. Mamman heter Landsbykattens Karisma og er oppdrettet av Bente Høidahl / Landsbykatten i Norge.

Rasetypisk eksteriør

Avlsdyr skal selvsagt ha er rasetypisk eksteriør i henhold til standard. Bellona er, som mange av de opprinnelige Maine coon kattene, polydaktyl. Jeg har derfor forlatt FIFe som ikke godtar avl på polydaktyle katter og står nå som medlem av TICA. Jeg har så langt bare rukket å delta på en katteutstilling, men har lang erfaring med hundeshow, og liker veldig godt det sosiale aspektet ved show. Jeg vil stille vår første katt Puma på flere FIFe / NRR show, og vil forsøke få til noen TICA show i utlandet slik at jeg får konkurrert med Bellona også og får en vurdering / dokumentasjon på eksteriør.

Import av Bellona 

I dag er det to uker siden Bellona krysset grensen til Norge, sammen med sin oppdretter Marita og hennes samboer David. Det ble en skikkelig nervepirrende og emosjonell dag for oss alle. Jeg kom reisende ned fra Tromsø med fly, hadde vært på koselig besøk hos familie i Oslo - og fikk også benyttet den gode anledningen til styremøtet i Maine Coon-ringen, mens Marita og David kom kjørende med bil fredag ettermiddag fra Sverige for å møte meg på Gardemoen - før avreise tilbake til Tromsø med siste fly fredag kveld. Jeg ønsket å betale toll / mva for katten. DET ble en fryktelig komplisert, tidkrevende og dyr affære. Det er nemlig slik at fordi jeg ikke selv skulle reise over grensen å hente katten, så måtte (1) jeg registerere meg / godkjennes som importør i Norge og (2) Oppdretter Marita - som skulle komme med katten - måtte registerere seg / godkjennes som eksportør fra Sverige. For å bli registrert som importør må man fylle inn skjema digitalt på Mattillyset Norge sine nettsider. DER er det mange skjema å velge mellom! På Svenske side ble det mange telefoner frem og tilbake for Marita som snakket med både Mattilsynet, tollmyndigheter og det Svenske Jordbruksverket. I det Svenske Jordbruksverket var det kun en person som kunne fylle ut de påkrevede skjema for eksporten av katten - og den personene hadde sluttet! Heldigvis var det en offisiell veterinær (ikke alle veterinærer er godkjent for dette) som kunne hjelpe - hun hadde egentlig ferie, men kom inn på kontoret og satt i to dager å fylte ut skjema - for at alt skulle være i orden for eksport / import av Bellona. Kattene måtte også ha ekstra besiktigelse / veterinær / helseattest. Og før importen kunne skje måtte jeg ringe og varsle Mattilsynet - først i Akershus - og så i Troms & Svalbard. Da katten ankom tollstasjonen på grensen - med alt av papirer, pass, chipnummer etc - måtte jeg i tillegg sende en bekreftelse på mail til tollstasjonen der jeg oppgav fødselsnummer og bekreftet at oppdretter skulle betale toll for katten..... Men heldigvis gikk alt bra til slutt! Vi fikk betale toll og når er katten her - importert og betalt for - helt etter boka.

Bellona har funnet seg veldig godt til rette her hos oss og har tatt oss alle med storm. Hun har den deiligste og høyeste malelyden i verden og er en skikkelig koselig og vakker katt. Unge Puma på 9 måneder har imponert oss stor. Hun har tatt så godt imot Bellona. Bellona blir vasket og lekt med av Puma og de to følger hverandre rundt hele huset og sover gjerne sammen.

Tusen takk snille, fantastiske Marita for en nydelig og helt unik avlskatt. Bellona har fått den best mulige starten på live hos deg og David! Jeg er utrolig takknemmelig for all den kjærlighet, tid og omsorg du har innvestert i henne og oppfølgingen av meg som kattekjøper. Jeg gleder meg til videre tett og godt samarbeid med deg og håper vi ses snart igjen! 




Fineste Bellona sammen med Marita og David på Gardemoen 

Kommentarer